مطالب

+++PA چیست؟

 اگر به دنبال راه هایی برای درخشندگی و ایمن نگه داشتن پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید هستید، در انتخاب کرم ضد آفتاب خود دقت لازم را بکنید.

با وجود محصولات بسیار زیاد، مهم است که به دنبال کرم‌های ضد آفتاب و محصولات آرایشی و بهداشتی باشید که محافظت لازم را ارائه می‌کنند، چه در یک روز تابستانی در ساحل دراز بکشید و چه در زمستان در حال رفت‌وآمد روزانه به دفتر کار باشید. ایمنی در برابر آفتاب یک مسئولیت در تمام طول عمر است و یافتن محصولات مناسب برای مراقبت روزانه ضروری از پوست بسیار مهم است.

 

وقتی صحبت از ضد آفتاب می شود، احتمالاً با برچسب SPF آشنا هستید. اما فناوری مدرن و پیشرفت‌های آرایشی منجر به تولید مواد محافظ بیشتر و سیستم‌های رتبه‌بندی شده است. اگر تا به حال به یک بطری ضد آفتاب نگاه کرده اید و فکر کرده اید که برخی از این رتبه بندی ها دقیقاً چه معنایی دارند، تنها نیستید.

رتبه‌بندی‌ها و برچسب‌های حفاظت از آفتاب به منظور اطلاع‌رسانی و طراحی آسان‌تر در انتخاب محصولات مناسب پوست شما کمک می‌کند. متأسفانه، مجموعه گسترده ای از برچسب ها، مقررات می‌تواند بسیار زیاد باشد. در سال‌های اخیر، احتمالاً تعداد زیادی از محصولات را دیده‌اید که دارای رتبه‌بندی «+++PA» هستند.

+++PA در ضد آفتاب چیست؟ بیایید معنای پشت این برچسب مهم را رمزگشایی کنیم.

قرار گرفتن در معرض اشعه UV می تواند منجر به آسیب DNA در سلول های پوست شما شود و این آسیب می تواند منجر به سرطان پوست شود. حتی اگر برای برنزه کردن زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری کنید، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به DNA بدن شما آسیب برساند.

وقتی صحبت از اشعه ماوراء بنفش می شود، سه دسته مختلف وجود دارد:

  • اشعه UVA: این نوع اشعه به عمق پوست نفوذ می کند و ممکن است منجر به پیری زودرس پوست و سرطان شود.
  • اشعه UVB: این نوع اشعه مسئول تغییر رنگ پوست شما پس از گذراندن زمان در فضای باز است – برنزه شدن یا آفتاب سوختگی شما نتیجه مستقیم اشعه UVB است.
  • اشعه UVC: این نوع اشعه به طور کامل توسط جو زمین جذب می شود و به پوست شما نمی رسد و باعث آسیب شما نمی شود. خوشبختانه، این یکی از انواع اشعه ماوراء بنفش است که نیازی به نگرانی در مورد آن ندارید.
    هدف نهایی کرم ضد آفتاب محافظت از پوست شما در برابر اشعه های UVA و UVB است.

ضدآفتاب‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

برای درک سیستم های رتبه بندی استفاده شده در محصولات مورد علاقه شما، مهم است که بدانید کرم ضد آفتاب چگونه از پوست شما محافظت می کند.

کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند: اسپری‌ها، ژل‌ها، موم، لوسیون و پودرهای معدنی محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند. محصولات ضدآفتاب معمولاً از ترکیبی از مواد شیمیایی معدنی و آلی تشکیل شده اند.

  • مواد شیمیایی غیر آلی: این شامل مواد معدنی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم است که در ضد آفتاب استفاده می شود تا به عنوان یک ضد آفتاب فیزیکی عمل کند. این مواد در انعکاس اشعه ماوراء بنفش ماهر هستند.
  • مواد شیمیایی آلی: که شامل موادی مانند اکسی بنزون یا آووبنزون است. این مواد قادر به جذب اشعه ماوراء بنفش هستند و سپس آن را به عنوان گرما از بدن خارج می کنند.

یکی از آشناترین برچسب های رتبه بندی یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب SPF است. که به توانایی ضد آفتاب یا لوازم آرایشی شما در محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UVB) خورشید اشاره دارد. در اصل، عدد SPF نشان می دهد که چه مدت طول می کشد تا پوست شما در معرض نور خورشید بسوزد.

پوست افراد عادی بعد از 10 تا 20 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید شروع به سوختن می کند. یک محصول با SPF 20، حدود 20 برابر بیشتر از پوست در برابر سوختن محافظت می کند؛ یعنی حدود 200 تا 400 دقیقه. با این حال، کرم ضد آفتاب باید حداقل هر دو تا چهار ساعت یکبار تجدید شود، حتی اگر ضد آفتاب با SPF 50 یا قوی‌تر باشد، زیرا حتی این ضد آفتاب سریع عرق می‌کند یا در آب شسته می‌شود.

بنابراین، اگر SPF توانایی محصول را در مسدود کردن اشعه UVB اندازه گیری کند، پس +++PA به چه معناست؟

رتبه بندی PA را در انواع کرم های ضد آفتاب، محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مشاهده خواهید کرد. سیستم درجه بندی PA در ژاپن ایجاد شد و به منظور اطلاع رسانی به کاربران از سطح محافظت در برابر اشعه UVA است. سیستم رتبه بندی PA از روش تیره شدن رنگدانه پایدار (PPD) اقتباس شده است. این آزمایش از اشعه UVA برای ایجاد تیره شدن مداوم پوست استفاده می کند. PPD بر روی افراد مختلفی آزمایش می شود که همگی در معرض نور UVA هستند. هر آزمودنی در مورد مدت زمانی که طول می کشد تا پوست آنها برنزه شود، تجزیه و تحلیل می شود. سپس محققان نتایج را بین پوست محافظت نشده و محافظت شده مقایسه می کنند.

در تئوری، یک کرم ضد آفتاب با درجه PPD 10 باید به فرد اجازه دهد تا 10 برابر بیشتر در معرض اشعه UVA قرار بگیرد. با این حال، مقادیر PPD را نمی توان دقیقاً اندازه گیری کرد. از آنجایی که هیچ سیستم استانداردی برای ارزیابی امتیاز PPD وجود ندارد، از سیستم‌های رتبه‌بندی مختلف برای نشان دادن قدرت محافظت در برابر اشعه UVA یک محصول استفاده می‌شود.

PPD میزان دقیق محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یک محصول را نشان نمی دهد. در عوض، این آزمون به سیستم امتیازدهی یک کشور یا منطقه تبدیل می شود.

در حال حاضر، تنها پنج کشور از آزمایش UVA استفاده می کنند: ژاپن، بریتانیا، آلمان، ایالات متحده و استرالیا. در ژاپن، نتایج PPD در اندازه گیری های PA گروه بندی و ساده می شوند.

 

اگر PPD محصول 2 تا 4 باشد، PA+=PA
اگر PPD محصول 4 تا 8 باشد، PA++=PA
اگر PPD یک محصول = 8 تا 16 باشد، PA+++=PA
اگر PPD محصول 16 یا بالاتر باشد، PA++++=PA

+PA به این معنی است که کرم ضد آفتاب یا لوازم آرایشی شما در برابر اشعه UVA محافظت می کند، PA++ محافظت متوسطی را ارائه می دهد و PA+++ بهترین محافظت از این سه مورد را ارائه می دهد. پیشرفت های اخیر شاهد معرفی محصولات PA++++ در برخی کشورها بوده است. این درجه حفاظت از PPD 16 یا بیشتر را ارائه می دهد. با این حال، رتبه دوم نادر است، زیرا این سطح از محافظت در محصولات کمی یافت می شود.

در سال‌های اخیر، ژاپن اولین کشوری بود که رتبه‌بندی PA خود را افزایش داد تا شامل PA++++ شود، اما همه کشورها آن را به‌روزرسانی نکرده‌اند و هنوز هم از PA+++ به عنوان محدودیت استفاده می‌کنند. به گفته The Klog، به دلیل طبقه بندی ضد آفتاب های PA، تعیین تفاوت در محافظت در برابر آفتاب می تواند دشوار باشد. به عنوان مثال، یک ضد آفتاب با PPD 20 و یک ضد آفتاب با PPD 40 هر دو می توانند به عنوان PA+++ یا PA++++ رتبه بندی شوند، اما هیچ راهی برای تشخیص اینکه کدام یک محافظت عالی ارائه می دهد وجود ندارد.

در اینجا یک راهنمای آسان برای خرید کرم‌های ضد آفتاب و لوازم آرایشی که از رتبه‌بندی PA+++ استفاده می‌کنند آورده شده است: هر چه علائم مثبت روی محصول شما بیشتر باشد، بهتر است.

طیف گسترده یا Broad Spectrum چیست؟
اگر محصولی که استفاده می‌کنید و فاکتور محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB را ارائه می‌دهد، به عنوان طیف گسترده برچسب‌گذاری می‌شود. در ایالات متحده، تنها ضدآفتاب ها و لوازم آرایشی با برچسب طیف وسیع، از هر دو شکل آسیب رسان اشعه محافظت می کنند.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر مرکزی
کره جنوبی- گیونگگی دو

نماینده ایران

تهران،میرداماد
این سایت توسط پیکسی پال با ❤ طراحی شده است
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *