مطالب

شناخت چرخه عطر برای خرید بهتر

هنگامی که به دنبال عطری عالی هستید، اینکه تصمیم گیری از کجا شروع شود، می تواند چالش برانگیز باشد. بالاخره صدها رایحه وجود دارد. اگر با نت‌های مختلف عطر آشنا نیستید، فرآیند پیدا کردن رایحه‌هایی که دوست دارید می‌تواند گیج کننده باشد.

به همین دلیل است که قبل از شروع، دانستن چرخ عطر و خانواده عطر مفید است. این احتمال وجود دارد که شما هر یک از خانواده های عطری را در مقطعی از زندگی خود استشمام کرده باشید، چه در طبیعت، چه در آشپزخانه یا موارد دیگر!

در اینجا ما به بررسی خانواده های چرخ عطر و رایحه خواهیم پرداخت و همچنین به بررسی خانواده ها و زیرخانواده های اصلی خواهیم پرداخت. ما همچنین در مورد انواع رایحه های عطر و نحوه ترکیب آنها صحبت خواهیم کرد تا بتوانید با اطمینان به سمت خرید عطر بروید.

چرخه عطر چیست؟

چرخه عطر یک نمودار گرد است که خانواده ها و زیرخانواده های مختلف رایحه را نشان می دهد. رایحه‌ها بر اساس شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان گروه‌بندی می‌شوند تا رابطه‌شان را با یکدیگر نشان دهند. گروه‌های رایحه‌ای که همسایه یکدیگر هستند ویژگی‌های بویایی مشترکی دارند، در حالی که آنهایی که از یکدیگر دورتر هستند کمتر به هم مرتبط هستند.

این سیستم طبقه‌بندی عطر توسط متخصص عطر مایکل ادواردز به منظور کمک به خرده‌فروشان برای پیشنهاد کارآمدتر رایحه‌های عطر به مصرف‌کنندگان ایجاد شده است. هر خانواده از یک رایحه برجسته تشکیل شده است، در حالی که زیرخانواده ها نسخه های ترکیبی این عطرها هستند.

نت‌های عطری زیادی در عطرها استفاده می‌شود و ارتباط با رنگ‌های خاص بسته به تداعی‌های شخصی و فرهنگی می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، در اینجا برخی از نت های عطری رایج که اغلب با رنگ های خاص مرتبط هستند آورده شده است:

مرکبات: نت های لیمو، لیموترش، نارنجی و گریپ فروت اغلب با سایه های زرد و نارنجی همراه است.

گل: نت های گل رز، یاس و اسطوخودوس اغلب با سایه های صورتی و بنفش همراه است.

چوبی: نت های چوب صندل، سدر و نعناع هندی اغلب با سایه های قهوه ای و سبز همراه هستند.

آب: نت های نمک دریا، نسیم اقیانوس و نیلوفر آبی اغلب با سایه های آبی و فیروزه ای همراه هستند.

تند: نت های دارچین، میخک و فلفل اغلب با سایه های قرمز و نارنجی همراه هستند.

چرخه بو:

برای مشاهده انواع رایج بوی عطر و ادکلن که در چرخ عطر یافت می شوند، همراه باشید:

چرخه بو:

انواع خانواده بویایی

خانواده های رایحه به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند: گلی، شرقی، چوبی و تازه که هر کدام زیرخانواده های خاص خود را دارند. یک خانواده رایحه دارای ویژگی های متمایزی است و اغلب افراد هنگام انتخاب عطرهای شخصی به سمت یک خانواده رایحه بر دیگری جذب می شوند.

به همین دلیل، قبل از اینکه برای خرید یک عطر جدید بروید، دانستن اینکه جذب کدام خانواده شده اید می تواند مفید باشد. در حالی که اکثر محصولات دارای برچسب خانواده رایحه نیستند، شما باید بتوانید بفهمید که کدام ترکیبات عطر را تشکیل می دهند.

کارشناسانی که سال‌ها با عطر کار می‌کنند، می‌توانند با یک استشمام تشخیص دهند که یک عطر متعلق به کدام خانواده یا زیر خانواده است. در حالی که در جامعه عطرها در مورد سازماندهی و توصیف هر خانواده گفتمانی وجود دارد، اکثر آنها با خانواده ها و زیرخانواده های زیر موافق هستند.

گلدار

خانواده رایحه گلی یکی از رایج ترین خانواده ها است و در بسیاری از عطرهای شناخته شده استفاده می شود. رایحه های گل اغلب در عطرهای زنانه استفاده می شود، اگرچه گاهی اوقات در عطرهای مردانه نیز استفاده می شود. آنها معمولا بوی گلهای تازه بریده شده را می دهند یا یک نت پودری به آنها دارند. رایحه های گل برای فصل های بهار و تابستان عالی هستند.

زیر خانواده ها:

میوه ای: شیرین، خوراکی و گرمسیری مانند هلو، گلابی و سیب.
گل: بوی گل های تازه بریده می دهد – گل رز و زنبق را تصور کنید.
گلهای لطیف: نرم، پودری و شیرین با کمی خامه.
گل های شرقی: گل هایی با نت های ادویه ای ظریف.
نت های رایج خانواده گل:

گل سرخ
یاسمن
شکوفه پرتقال
نمونه های عطر:

  • Light Blue – Dolce & Gabbana
  • Bloom – Gucci
  • Red Door – Elizabeth Arden

شرقی

خانواده عطرهای شرقی متشکل از رایحه های عجیب و غریب غنی هستند. وقتی به رایحه های شرقی فکر می کنید به گیاهان و ادویه ها یا نت های رزینی خشک و پودری فکر کنید. این نت‌های مجلل و خوش‌مزه، اغلب با نت‌های عنبر یا شیرین، ملایم می‌شوند. معمولا توصیف این خانواده به عنوان عجیب و غریب و اغوا کننده است.

زیر خانواده ها:

ملایم شرقی: نت های ملایم گلی با بخور و ادویه های گرم مخلوط می شوند.
شرقی: نت های شیرین و گرم مانند دارچین، وانیل و مشک.
چوبی شرقی: نت های خاکی مانند نعناع هندی و چوب صندل با نت های تند و شیرین مخلوط شده اند.
نوت های رایج خانواده شرقی:

وانیل
مر
رازیانه
نمونه های عطر:

  • Youth Dew – Estee Lauder
  • Obsession – Calvin Klein
  • Joop – Joop!

جنگل
عطرهای چوبی معمولاً گرم و مجلل هستند و رایحه‌های بخور مانند مثل چوب صندل و نعناع هندی را با نت‌های خشک‌تری مانند سدر ترکیب می‌کنند. برای کاهش گرمای این نت‌ها، عطرها گاهی نت‌های رایحه‌ای تازه مانند مرکبات یا گل‌ها را در خود جای می‌دهند. نت های این خانواده را می توان به صورت سوزنی برگ یا چوبی و تلخ توصیف کرد.

زیر خانواده ها:

چوب: رایحه های معطر مانند چوب سدر، چوب صندل و خس خس.
چوب های خزه ای: رایحه های شیرین، صاف و خاکی مانند خزه بلوط و عنبر.
چوب های خشک: دودی و دودی مخلوط با رایحه های چرم.
نت های رایج خانواده چوبی:

پاتچولی
وتیور
چوب صندل
نمونه های عطر:

  • Vetiver – Carven
  • Polo – Ralph Lauren

تازه

خانواده عطرهای تازه شامل رایحه های روشن و تمیز است. رایحه های گیاهی، مرکباتی و اقیانوسی همگی در این دسته قرار می گیرند. بیشتر در عطرهای مردانه نسبت به عطرهای زنانه استفاده می شود، رایحه های تازه با نت های تند ترکیب می شوند تا عطری قوی تر ایجاد کنند. نت های معطر و تاره را می توان در ترکیب با رایحه های خوش طعم یا میوه ای نیز یافت.

زیر خانواده ها:

معطر: گیاهان تمیز و تازه مخلوط با رایحه اسطوخودوس یا چوب.
مرکبات: نت‌های خوش طعم یا تند مانند ماندارین یا ترنج. عطرهای مرکبات محبوب را کاوش کنید
سبز: بوی چمن های تازه چیده شده و برگ های سبز خرد شده را می دهد.
آب: رایحه‌های آبی که بوی اسپری دریا یا باران می‌آیند که با نت‌های اقیانوسی یا بارانی مخلوط شده است.
نوت های رایج خانواده تازه:

ترنج
مریم گلی
گریپ فروت
نمونه های عطر:

  • Cool Water – Davidoff
  • Versace Man – Versace
  • Acqua di Gio – Giorgio Armani

جفت کردن عطر: نحوه ترکیب عطرها
مانند رنگ، خانواده عطرهای خاص به خوبی با هم هماهنگ می شوند. چرخ عطر دیدن این را آسان می کند. خانواده های فرعی عطر که در کنار هم در چرخ عطر قرار دارند تقریباً همیشه به خوبی ترکیب می شوند.

همچنین می توانید یک خانواده فرعی را برای شروع انتخاب کنید و ببینید کدام نت در مقابل آن روی چرخ عطر ظاهر می شود. این بدان معنی است که آن نوت ها مکمل یکدیگر هستند. به عنوان مثال، شرقی لطیف مکمل مرکبات و شرقی مکمل آب خواهد بود.

در نهایت، می توانید سه زیر خانواده عطر را انتخاب کنید که یک مثلث روی چرخ عطر ایجاد می کنند. متوجه خواهید شد که اینها به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. به عنوان مثال، اگر می دانید که نت های شرقی گلی را دوست دارید، به دنبال رایحه ای باشید که حاوی نت های خزه ای و آبی نیز باشد.

نوع عطر مناسب را برای خود پیدا کنید
بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام دسته عطر را بیشتر دوست دارید و به دنبال چه نت های ثانویه ای هستید، وقت آن است که شروع به تحقیق در مورد عطر مناسب خود کنید. حتماً آنها را روی پوست خود آزمایش کنید تا متوجه شوید که پس از مخلوط شدن با پوست از رایحه آن لذت می برید یا نه.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر مرکزی
کره جنوبی- گیونگگی دو

نماینده ایران

تهران،میرداماد
این سایت توسط پیکسی پال با ❤ طراحی شده است